Αρχική σελίδα Νέα - Ανακοινώσεις Διάκριση στο Φεστιβάλ Ικαρίας 2015

Διάκριση στο Φεστιβάλ Ικαρίας 2015

Διάκριση στο Φεστιβάλ Ικαρίας 2015

Το 1ο Γυμνάσιο Αρτέμιδος συμμετείχε και διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Ικαρίας 2015 με θέμα «Η Μυθολογία από μαθητές για μαθητές» με την εργασία 3 μαθητριών με τίτλο:

«Αρκτεία: θητεία μικρών παιδιών κάτω από τη σκέπη της Βραυρωνίας Αρτέμιδος».

Την εργασία εκπόνησαν οι μαθήτριεςτου Γ1 τμήματος, Ελένη Αποστολάκη, Σοφίκα Βαγγέλη και Ευσταθία Κοντιζά υπό την καθοδήγηση της φιλολόγου καθηγήτριάς τους, κας. Παρασκευής Παπακωνσταντίνου.

 Η ομάδα εργάστηκε συστηματικά για διάστημα πέντε περίπου μηνών, ακολουθώντας τη μέθοδο project (ερευνητικών εργασιών). Αξιοποίησε ποικίλες ιστορικές γραπτές πηγές και επιλεγμένες πληροφορίες από έρευνα στο διαδίκτυο, ενώ πραγματοποίησε δύο επιτόπιες επισκέψεις στον αρχαιολογικό χώρο και στο Μουσείο Βραυρώνας.  Κατά τις επισκέψεις αυτές τα παιδιά προέβησαν σε φωτογραφήσεις των εκθεμάτων του μουσείου και του αρχαιολογικού χώρου, πολλές από τις οποίες ενέταξαν στην παρουσίαση της εργασίας τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η συνάντηση και η συζήτηση με την υπεύθυνη αρχαιολόγο της περιοχής της Βραυρώνας κα. Κατερίνα Πέτρου, η οποία πολύ πρόθυμα δέχτηκε τα παιδιά, έλυσε τις απορίες τους και πλούτισε τις γνώσεις τους, καθώς τους μετέδωσε πολλές πληροφορίες από τις νεότερες αρχαιολογικές μελέτες στην περιοχή και τη δική της εμπειρία και αγάπη για τη δουλειά της.

Στον πανελλήνιο διαγωνισμό που διοργάνωνε η Οργανωτική Επιτροπή των Ικαριακών Δρωμένων - Φεστιβάλ Ικαρίας,υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, επελέγησαν αρχικά οι 9 καλύτερες εργασίες, μία από κάθε Περιφέρεια της χώρας.

Από την Περιφέρεια Αττικής (όλο τον Νομό Αττικής)  διακρίθηκε και επελέγη η δική μας εργασία.

Οι 9 εργασίες που διακρίθηκαν παρουσιάστηκαν σε ειδική εκδήλωση που έγινε την Κυριακή 26 Απριλίου στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50, αποσπώντας τα θερμά συγχαρητήρια των διοργανωτών και του κοινού. Στους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετείχαν απονεμήθηκε προσωπικό δίπλωμα συμμετοχής, ενώ οι εργασίες τους θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο.


Λίγα λόγια για την εργασία μας

Το περιεχόμενο της εργασίας αναφέρεται σε μύθους που συνδέονται με την ευρύτερη περιοχή του σχολείου, σχετικούς με τη θεά Άρτεμη και την Ιφιγένεια, και εστιάζειστο έθιμο της «αρκτείας» προς τιμήν της θεάς Άρτεμης στη Βραυρώνα. Για την επιλογή αυτή μας παρακίνησε το γεγονός ότι η πόλη μας φέρει το όνομα της θεάς του κυνηγιού, της Αρτέμιδας, αλλά και το ότι δύο πολύ σημαντικοί αρχαίοι τόποι λατρείας και ναοί της θεάς βρίσκονται πολύ κοντά μας:  ο ναός της Ταυροπόλου Αρτέμιδος στο κέντρο σχεδόν της σημερινής ομώνυμης πόλης (αρχαίες ΑραφηνίδεςΑλές) και ο αρχαιολογικός χώρος και το Μουσείο της Βραυρώνας, επίσης σε κοντινή απόσταση. Είχε λοιπόν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μας να ασχοληθούμε με την τοπική ιστορία και τους μύθους της περιοχής.

   Το βασικό όμως θέμα στο οποίο εστιάσαμε ήταν η αρκτεία, ένας χαρακτηριστικός τρόπος λατρείας της θεάς που σχετίζεται με έναν τοπικό μύθο. Η ονομασία προέρχεται από τη λέξη άρκτος (αρκούδα). Ο μύθος αναφέρει ότι κάποτε υπήρχε στο ιερό μια ήμερη αρκούδα, αγαπημένο ζώο της θεάς, την οποία σκότωσαν δύο αδέρφια, γιατί πάνω στο παιχνίδι πλήγωσε τη μικρή αδερφή τους. Έκτοτε,  για να εξευμενίσουν τη θεά οι Αθηναίοι και σε ανάμνηση του γεγονότος αυτού, έστελναν μικρά κορίτσια 5-10 ετών στο ιερό για να υπηρετήσουν τη θεά (σύμφωνα με νεότερες μελέτες 10-12 ετών). Η αρκτεία λοιπόν ήταν ένα είδος θητείας των κοριτσιών αυτών που ζούσαν στο τέμενος, εκπαιδεύονταν και συμμετείχαν σε ποικίλες λατρευτικές τελετές, όπως π.χ. σε χορούς γύρω από βωμό κρατώντας αναμμένους πυρσούς. Τέτοιες παραστάσεις απεικονίζονται  σε αγγεία και όστρακα. Πολλά άλλα ευρήματα φωτίζουν πτυχές της ιδιαίτερης αυτής λατρείας, όπως τα υπέροχα ειδώλια που εντοπίστηκαν στο ναό που αφιέρωναν οι άρκτοι και οι οικογένειές τους προς τιμή της θεάς Άρτεμης κατά την περίοδο της θητείας τους.

  Το θέμα της αρκτείας μας συγκίνησε, γιατί ψηλαφίσαμε μέσα από αυτό με την έρευνά μας τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής παιδιών που βρίσκονταν κοντά στη δική μας ηλικία και μάλιστα κοριτσιών, που όπως γνωρίζουμε βίωναν τότε περιορισμούς λόγω του φύλου τους ακόμη και στη δημοκρατική Αθήνα της εποχής του 5ου π.Χ. αιώνα. Στη Βραυρώνα όμως είχαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν γνώσεις, εμπειρίες και να συμμετάσχουν στη λατρευτική και κοινωνική ζωή (π.χ. στα Μεγάλα Βραυρώνια).

    Η ομάδα εργασίας